maandag 8 maart 2010

Afgelopen week besloot ik dat ik nog veel te leren heb op het gebied van filmen en dat ik wellicht verstandiger aan deed met bestaand materiaal te gaan werken. In mijn experimenteer plan had ik het over de verschillen in getuigenverklaring naar aanleiding van een ongeluk. Ik vind dit typisch en wilde iets doen met deze realiteit. Ik stoor me soms aan films omdat ik ze te sturend vind en te beperkt. Ze zijn te zien op één scherm en de regisseur bepaald eigenlijk exact wat een kijker te zien krijgt.
Dus besloot ik een ongeval, in dit geval een schietongeval na te bootsen door schietgrage figuren uit diverse films uit hun verband te halen en in een nieuw verband te plaatsen, een installatie. Ik was erg benieuwd of ik mensen vanuit verschillende beeldschermen op elkaar kon laten schieten.
Ik wil toeval een rol geven in de installatie dus heb ik de korte schietshots geloopt. In de montage heb ik ook delen zwart gelaten zodat niet op elk moment geschoten wordt en niet elke kijker dezelfde beelden ziet op hetzelfde moment. Vanuit verschillende standpunten zag je als kijker welliswaar dezelfde situatie maar iedereen vanuit een andere invalshoek. Twee figuren die vanuit de ene postitie op elkaar lijken te schijten uh schieten blijken vanuit een andere situatie op heel iemand anders te schieten.
Ik vond het resultaat niet betreurenswaardig maar er waren toch wel een paar zeer storende factoren. Ten eerste was de ruimte waarin de installatie zich bevond erg klein. Daarnaast waren de beeldschermen zelf wel erg prominent aanwezig, door hun plompe aanwezigheid en de snoeren en kabels waarmee ze op netstroom aangesloten waren kon je er als kijker niet om heen lopen. Tesamen met alle klaschaoten en een docent trad eerder een claustrofobische toestand op dan de vrije, beoogde toestand.
Van Noud kreeg ik dan ook als advies om meer beamers in te zetten en deze te projecteren op transparant papier. Dit zou ik dan op kunnen hangen.
Vandaag diverse soorten transparant papier aangeschaft, morgen ga ik de proef maar eens op de som nemen. Van Henk te horen gekregen dat kalkpapier dé oplossing is. Dus morgen zal ik eens gaan zien.
Verder vraag ik me wel een beetje af hoe ik nu verder moet. Ik vind het schietincident wel een olijk incident en eigenlijk wil ik daar wel mee verder. Alleen hoe kan het schietincident zich verhouden tot de oorspronkelijke onderzoeksvraag. Als ik die gans uit het oog verlies ben ik strax de Sjaak. Wat was ook al weer mijn onderzoeksvraag?
Als ik een situatie vanuit verschillende kanten film en ik laat het materiaal van beide camera's op een apart beeldscherm, tegelijkertijd zien wat voor effect heeft dat op een kijker?
Wat een rare onderzoeksvraag!?
Ik ben geevolueerd en wil graag een verder ontwikkelde onderzoeksvraag lanceren.
Mag dat?
Ja, dat mag!
Als ik een situatie vanuit verschillende kanten film en ik laat diverse elementen uit dezelfde situatie op verschillende schermen zien, maakt een kijker daar dan één verhaal van?
Hetzelfde dus, maar dan anders!

Geen opmerkingen: