maandag 22 maart 2010

Loden lootjes

Laatste week alweer voor de beoordeling. Afgelopen les was kort maar leerzaam. Inmiddels ben ik al weer 2 installaties verder.
Hier even een kort overzicht om de boel weer enigzins op een rijtje te krijgen.
Installatie 1)Zelfde situatie vanuit twee standpunten gefilmd. Installatie bestaat uit twee TV's die met de rug naar elkaar toe dezelfde situatie dus maar dan vanuit twee standpunten tegelijkertijd vertoont. Onderzoek naar kijkgedrag van de toeschouwer. Vraag die ik mezelf gesteld had was of ik een filmsituatie kon creeeren waarin een toeschouwer een eigen, persoonlijke ervaring op doet? Het idee waaruit mijn onderzoek voortkwam was dat bij een ongeluk geen twee mensen exact hetzelfde verhaal vertellen. Iedere situatie is een persoonlijke belevenis. Films zijn sturend en laten zo weinig mogelijk aan het toeval over. IK WIL TOEVAL!
Installatie 2) Zelfde materiaal als vorige week maar nu de twee TV's met het beeld naar elkaar toegezet. Onderzoek naar wijze waarop een installtie werkt. Wat zijn de mogelijkheden.
Installatie 3) 5 TV's zijn zo in een ruimte geplaatst dat het schietgrage figuur dat op respectievelijk elk beeld te zien is op een ander figuur, in een ander scherm schiet. Positie van een toeschouwer bepaalt welk schietincident de toeschouwer waarneemt. Onderzoek naar persoonlijke ervaring voor de toeschouwer, toeval, associatief vermogen van een kijker (neemt de kijker een vuurgevecht waar of een paar TV's met schietgrage figuren?).
Installatie 4) Het schietincident wilde ik in deze installatie complexer maken door een prooi dan wel slachtoffer toe te voegen aan het verhaal. In deze week onderzoek gedaan naar diverse papiersoorten om beeld op te beamen. Installatie bestond nu uit 3 beamers. Eén beamer die een aantal schutters projecteerde en twee beamers die daartegenover stonden waarop respectievelijk prooien, dan wel een slachtoffer geprojecteerd werd. Toeschouwers kregen diverse stukken verschillend papier uitgereikt die ze voor één van de 3 beamers konden houden. Hierdoor namen toeschouwers actief aan de installatie deel. Een term die ik toen voor het eerst hoorde was monumentaal. Ik wist niet precies wat ermee bedoeld werd maar vergat er naar te vragen en het woord vedween weer in de grijze massa. Onderzoek naar narratologie in een installtie, associatief vermogen, papiersoorten, interactiviteit tussen toeschouwer en installtie.
Installatie 5) Deze installatie bestaat uit 4 schermen waarop met een beamer beeld wordt geprojecteerd. In deze installatie heb ik geprobeerd 2 verhaal elementen aan de installatie toe te voegen. Naast schutter en slachtoffers heb ik ook de getuige toegevoegd. Ook wildeik onderzoeken wat voor effect het zou hebben als ik een element aan het verhaal zou toevoegen wat normaal in een film, die doorgaans van hoogtepunt naar hoogtepunt gaat, niet wordt vertoont.
Ik besloot een muizenval die op scherp staat toe te voegen en zo de aanwezigheid van een eventuele muis te suggereren. Als een metafoor voor de slachtoffers en als onbeduidende bijzaak die plots hoofdzaak zou kunnen worden als er een muis in terecht komt. Dit bleek een stap te ver. Ik had het beeld zwart wit gemaakt. Men wist niet of het een foto of film was. En men begreep de bedoeling van de maker niet. En dat was niet onbegrijpelijk, ik kon het nauwelijks uitleggen. (Hoewel ik wel helder in mijn hoofd had gehad.....dacht ik, hihi)
De wijze waarop ik de beeldschermen had opgehangen werd ook bekritiseerd. Ik had 4 schermen op een rijtje gehangen. Wat was hier eigenlijk nog installatie aan? had ik niet net zo goed gewoon 4 TV's kunnen neerzetten. Wat was de meerwaarde van deze presentatie vorm? Dit was een zeer noodzakelijk kritiek. Het woord monumentaal dook wederom op en nu kon ik er niet meer onderuit.
Wat is monumentaal?
Dat hoop ik uit te kunnen leggen in mijn volgende blogbericht.

Geen opmerkingen: